Hastanemizden Haberler

DÜNYA OSTEOPOROZ GÜNÜ



Yalova Devlet Hastanesi Endokrinoloji ve Metabolizma Hastalıkları Uzmanı Dr. Savaş Karataş, "Yaşlanma ile birlikte insan vücudunun en önemli kayıplarından biri kemik yoğunluğundaki azalmadır. Bu azalma öyle bir hale gelir ki insan vücudunda kırıklar, buna bağlı ağrılar, boy kısalığı hatta yürüme bozuklukları, sakatlıklar oluşturarak yaşlılığın en büyük kabusu haline gelir." ifadesinde bulundu.

Karataş, 20 Ekim Dünya Osteoporoz Günü dolayısıyla yaptığı yazılı açıklamada, Dünya Osteoporoz Günü nünde her yıl değişik bir sloganla dünya çapında farkındalığı arttırma amaçlı etkinlikler düzenlendiğini hatırlattı.

Halk arasında kemik erimesi olarak bilinen osteoporoz hakkında Karataş, şu bilgileri paylaştı: 

"Yaşlanma ile birlikte insan vücudunun en önemli kayıplarından biri kemik yoğunluğundaki azalmadır. Bu azalma öyle bir hale gelir ki insan vücudunda kırıklar, buna bağlı ağrılar, boy kısalığı hatta yürüme bozuklukları, sakatlıklar oluşturarak yaşlılığın en büyük kabusu haline gelir. Yaşın ilerlemesi ile birlikte kemik yapımını uyaran hormonlar azalır. Bunlardan en önemlisi, östrojen hormonu kadınlarda adetlerin durması ( menopoz) ile birlikte azalarak kadınları sürekli azalan bir kemik kitlesi ile karşı karşıya bırakır. Yaşla birlikte büyüme hormonunun azalması, D vitamini azalması da kemik yoğunluğu azalmasında tetiği çeker. Tetiği çeken yalnız bunlar değildir. Güneş ışığı almamak, aşırı sigara, alkol, çay ve kahvenin haddinden çok tüketimi,turşu ve salça gibi tuzlu yiyecekler osteoporoz gelişimini hızlandırır."

Uzun süreli idrar söktürücü, kabızlık, mide, tiroid ilacı ya da pioglitazon tarzı diyabet ilacı kullananların da osteoporoz açısından risk taşıdığına dikkati çeken Karataş, şöyle devam etti: 

"Yetişkinler için bin miligram günde, 50 yaşından sonra bin 200 miligram günde kalsiyum alınması ağırlığı yüzde 90 ın üzerinde kalsiyumdan oluşan kemikler için çok önemlidir. Bununla birlikte yeterli D vitamini alımı, güneşlenme, fizik egzersizleri, en basitinden yürüyüş ve merdiven çıkma, yük taşıma, jogging, ip atlamak, kemikler için uyarıcı olduğundan ihmal edilmemelidir. Haftada iki kez en az 40 dakika merdiven çıkma ya da dikey zıplama içeren egzersiz programı mutlaka ihmal edilmemelidir."

20 Ekim 2016 Perşembe 11:19